Drömföretag: ditt klädmärke

Last modified date

Tänk att få skapa ett eget klädmärke. Få designa kläder och utforma kampanjer. Idag är det möjligt att starta ett eget klädmärke även om man inte har kontakter inom klädindustrin.

Eget klädmärke

Har du alltid tyckt om att sitta med penna och papper och rita olika klädesplagg? Eller så tycker du om att sy och skapa egna kreationer. Du drömmer om att ha ett eget klädmärke, men tänker att du måste ha kontakter och en särskild utbildning för att lyckas. Så är det faktiskt inte idag. Tack vare digitaliseringen kan vi starta företag och skaffa kunder alldeles på egen hand. Naturligtvis är det smart att vara utbildad modedesigner om du vill rita kläderna själv. Men du kan också anlita en designer att rita kläderna som du vill sälja.

Ditt varumärke

Att skapa ett modeföretag handlar om att skapa ett varumärke. Du behöver komma på ett passande namn till företaget, ett namn som ingen i branschen har, och som du tycker symboliserar dina kommande kläder väl. Att bygga upp ett varumärke tar tid, så det kan vara klokt att du börjar göra det redan innan kläderna är i produktion.

Producera kläderna

Antingen har du ritat kläderna själv eller så anlitade du en designer. Nu behöver du hitta en fabrik som kan sy kläderna åt dig. De flesta modeföretag producerar sina kläder i Sydostasien, men du kan också sy kläderna i Europa. Det är klokt att åka till fabriken, så att du ser hur arbetsförhållandena är. Du vill också få provexemplar från olika fabriker för att se vilken kvalitet de erbjuder. Om du vill satsa på fair trade eller ekologiskt måste du vända dig till särskilda fabriker.

Sälja kläderna

Nu har du alltså kläder att sälja. Du bör ha en webbshop där du säljer kläderna, men för att verkligen nå ut behöver du också återförsäljare. Vänd dig till andra webbshoppar, influencers och butiker och hitta återförsäljare. Att skapa ett eget klädmärke är en lång resa. Varje steg kan kännas stort, men när du väl har kommit i mål, när kläderna är producerade, så kommer du upptäcka att det absolut svåraste är att sälja och marknadsföra dina produkter. Det finns många klädföretag att konkurrera med, så du bör satsa mycket tid och pengar på din marknadsföringskampanj.

kalle